Кілька практичних порад, як захистити свій бізнес не витрачаючи зайвих коштів і нервів.
.
Ринковій економіці властива конкуренція. Експерти навіть кажуть, що здорова конкуренція позитивно впливає на розвиток ринку. Аграрний сектор – не виняток.
Нехай там як, я ще жодного разу не зустрічав представника агробізнесу, який хоче бачити у своєму районі чи по сусідству конкурента… То як взаємодіяти в такому середовищі, витрачаючи мінімум коштів, нервів і не привертаючи до себе цікавість наших доблесних правоохоронних органів?
Відбирають те, що «погано лежить»
За останні пів року власники аграрного бізнесу досить часто звертаються з проблемами пов’язаними з виходом на аграрний ринок України нових гравців, в тому числі, іноземних інвесторів з ближнього зарубіжжя. Тут можуть діяти, як нові гравці, так і старі, які вирішили збільшити земельний банк. Як правило, в таких випадках, найбільше страждають малі та середні фермери, аграрні підприємства, які не особливо звертають увагу на юридичні або корпоративні проблеми, бо зайняті виключно проблемами «врожай-поле». Проте великі гравці також періодично втрачають частину земельного банку внаслідок діяльності конкурентів. Як правило, від агрохолдингів відривають земельні ділянки, які «погано лежать», що досить часто зустрічається.
Уявімо ситуацію, коли одному старому і мудрому аграрію повідомили, що в нього у районі з’явився конкурент. І тут буває безліч варіантів розвитку подій. Одні, які вже 5-10 років працюють у своїх районах вважають, що їм немає чого боятись і, в кращому випадку, просто ліниво відслідковують ситуацію. Інші ж, навпаки, починають жорстко реагувати, наприклад, викликати «братків» для проведення, так званих, превентивних дій. Наслідком таких крайнощів буде або втрата бізнесу або кримінальна справа або, в кінці кінців, великі витрати на юристів, до яких, як правило, звертаються, коли вже «прижме». А розв’язати проблему, яка вже «притисла», коштує дорожче.
Із самого початку, як ви дізнались про нового конкурента, слід зрозуміти, які у вас є слабкі місця. І не думайте, що у вас таких немає. Повірте, якщо у вас на районі з’явився конкурент, значить такі місця все-таки є, і про частину з них або, можливо, про всі, він вже знає. Більше того, конкурент може навіть знати про проблеми вашого бізнесу, більше ніж ви самі. Тому, в таких випадках IMG Partners пропонують проводити періодичні аудиторські перевірки, і не тільки звичні для юристів: фінансові, корпоративні та ін., а, в першу чергу, необхідно проводити аудити щодо соціальної ситуації в районі, в якому здійснює свою діяльність відповідне аграрне підприємство. Мається на увазі відношення сільського населення, в тому числі пайовиків, до діяльності вашого господарства.
Починайте з «соціального аудиту»
Будь-який конкурент передусім почне працювати з людьми. Він почне шукати людей, що незадоволені вашим господарством. Це можуть бути особи, яких ви не взяли на роботу, ваші працівники в минулому і банально люди, яким дали більше грошей. І не думайте, що таких немає. Як тільки, такі люди знаходяться, вони починають підбурювати вже ціле село. І чим довше ви будете зволікати, тим більше землі ви втратите. Під час проведення, так званого, соціального аудиту, зазначеним проблемам проблем можна запобігти, адже ми пропонуємо індивідуальні рішення в кожній окремій ситуації, які завжди допомагають зберегти земельний банк вашого аграрного підприємства і стабільну ситуацію на вашій території. З нашої практики, якщо в ході конфлікту не була досліджена соціальна ситуація в районі, де працює аграрій, з цього і починаються основні проблеми, що можуть закінчитися, в гіршому випадку, рейдерським захопленням.
Крім пайовиків не забувайте ще й про ваших працівників. Ви запитаєте: яким боком працівники мають відношення до конкурента? До конкурента ніякого, а до проблем вашого бізнесу пряме. Часто для отримання обіцяних бонусів або просто, щоб не звільнили, працівники замовчують про певні помилки, які вчинили випадково або свідомо. Знову ж таки, помилки працівників ви зможете виявити лише за результатами проведення ґрунтовного аудиту.
Ще одна порада, можливо, й банальна для представників аграрного бізнесу, але важлива. Намагайтеся мати хороші стосунки з сільськими радами, де ви працюєте. Якщо сільська рада та сільський голова на вашому боці, конкуренту буде дуже важко якимось чином вам нашкодити. Хороший сільський голова зможе і людей заспокоїти, і допомогти порадою у бойовій ситуації.
Знати «ворога» в обличчя
Якщо щодо самих проблем зрозуміло, то залишається питання: що робити власнику аграрного бізнесу? Рекомендуємо, в першу чергу, спробувати встановити контакт з конкурентом, запропонувати зустріч або переговори. Бажано це робити без погроз і з використанням нормативної лексики. Якщо конкурент погодиться на зустріч, не сподівайтесь на досягнення якогось консенсусу або домовленостей з ним, хоча це теж не виключено. Тому, в будь-якому разі необхідно спробувати. Проте, якщо він вже прийшов у ваш район, значить він готовий боротися за ваш бізнес і в нього є на це вагомі причини. Проте мета цієї зустрічі не в пошуку спільної мови з конкурентом. За результатами переговорів ви зможете зрозуміти, що це за людина, на що вона здатна і будете знати конкурента в обличчя, а це вже непогано.
Надалі не буде зайвим дослідити діяльність конкурента. Як правило, у кожному другому випадку можна знайти щось цікаве та за рахунок знайденої інформації почати працювати проти конкурента. Тому що, як тільки ви починаєте зачіпати його інтереси, він починає задумуватись взагалі про роботу на вашій території. Крім цього, замість того, щоб витрачати гроші й час на створення вам проблем, він почне витрачати гроші й час вже на вирішення своїх проблем, а це вже зовсім інша для нього ситуація.
Про ефективність профілактики
Є ще один цікавий профілактичний варіант: брати приклад з наших політиків. Якщо у вас достатньо матеріальних ресурсів, можна допомагати з проведенням свят, розвивати сільську громаду, наприклад, допомагати ремонтувати дороги або допомагати сільським школам, дитячим садкам. Ефективність такої профілактики, як правило, впливає не на всіх. Більшість, все таки, завжди цікавить розмір орендної плати або, так званих, бонусів за укладання нових договорів оренди. Тому часто боротьба між аграрними конкурентами в якомусь районі зводиться до того, хто більше дасть коштів пайовикам.
Щоб в якийсь момент не стати банкрутом після таких ігор необхідно, в першу чергу, готувати юридично правильні договори оренди, які не дадуть змогу забрати у вас більшу частину пайовиків. Крім того, рекомендуємо продовжувати договори оренди земельних ділянок, як мінімум на 7-10 років вперед, а то й більше. Такий строк оренди, в будь-якому випадку, відіб’є у конкурента бажання витрачатись на кампанію у вашому районі, а тим більше на довгострокові судові тяжби.
Зовсім інше питання стосується так званої емфітизації земельних банків. IMG Partners пропонують усім своїм аграрним клієнтам переходити саме на такий вид користування земельними ділянками, який є більш вигідною альтернативою оренди, як для самого аграрія, так і для пайовиків. По-перше, немає обмежень щодо строку укладення договору емфітевзису: це можна зробити на будь-який строк і забути про проблеми продовження строків користування. По-друге, таке користування можна відчужити, внести в статутний капітал аграрного підприємства. Питання відчуження емфітевзису може виникнути у аграріїв за потреби продажу підприємства або його окремих активів частинами. По-третє, емфітевзис, як право користування є менш законодавчо урегульованим та, як наслідок, надає більше можливостей для передбачення у відповідному договорі окремих моментів, які не можна передбачити в договорі оренди. IMG Partners неодноразово супроводжували проекти з швидкісного переходу земельного банку аграрія на емфітевзис у бойових умовах. Тому, проводити емфітизацію у вашому районі ніколи не пізно, навіть, якщо вас підживають конкуренти.
Підбиваючи підсумок, зауважу: головне – це бути готовим до реальної боротьби. Якщо ви не почнете вчасно протидіяти, не пройде й одного місяця, як до вас будуть надходити повістки в суд у справах, наприклад, про визнання недійсними договорів оренди. А одного разу восени ви можете приїхати зранку на поля, щоб зібрати врожай, а ваша кукурудза, яку вночі зібрав ваш конкурент, вже спокійно сушиться у найближчому елеваторі. І в цьому буде винний не конкурент, а саме ви. Тому що, повторюсь, якщо до вас «зайшов» конкурент, отже, ви самі поставили себе в таке становище, створивши у своєму бізнесі слабкі місця.
Спеціально для видання "Агромаркет"